LCHF-mat!

På begäran några menyexempel från min (för tillfället) kolhydratfria kost.  Grundprincipen är att man ska äta mycket fett, inga kolhydrater och inget socker (matvaror med mer än 5% kolhydrater går generellt bort). Alla grönsaker från ovan jord ok, grönsaker under jord ej ok (typ potatis, morot, palsternacka). Nötter, vin, mörk choklad ok i mindre mängder. Ät så mycket du vill för att bli mätt.

Dag 1:
Frukost: smoothie gjorde på 2 dl turkisk yoghurt (10% fett), 2 ägg och 100g frysta bär. MYCKET godare än det låter för övrigt.
Lunch käkar jag oftast på lämplig lunchrestaurang nära jobbet. Tex köttfärsbiffar med tsatsiki men ingen potatis utan kokt broccoli från salladsbuffén till istället.
Mellis: några skivor fet ost
Kvällsmat/Middag: Plockmat - serranoskinka, skivad avocado, kokt ägg och brieost.

Dag 2:
Frukost: äggröra och bacon
Lunch: (på lunchrestaurang) Fläsknoisette med bearnaisesås (extra sås!) och igen broccolli eller sallad från salladsbuffé.
Middag: Stekt biff med blomkålsmos. Blomkålsmos låter asäckligt men är grymt gott har jag upptäckt!

Dag 3:
Frukost: smoothie igen
Lunch: Köttfärsbiff, stekt ägg och sallad.
Middag: Tacossallad = tacoköttfärs, guacamole, gräddfil, salsa, sallad, tomat, lök.

Kommentarer
Postat av: Livet runt 30...5

Låter jättegott men jag har så svårt att avstå i synnerhet bröd.

2011-05-01 @ 14:09:58
URL: http://kristinaosophia.wordpress.com
Postat av: Cattis

Det som inte framgår ovan är att jag i vanliga fall är värsta kolhydratsjunkien. Mackor is my middle name liksom. Helst det ljusaste av ljusa bröd. Tunnbrödrullar med massor av smör och ost. Eller rostbröd med ost och marmelad... Men efter att ha hållit ut ett par tre dagar försvann suget och det blev (ganska) lätt. Det hade jag aldrig trott!

2011-05-01 @ 21:04:28
URL: http://dennadagenmittliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0